Mit jelent az adatvezérelt marketing?
Az adatvezérelt marketing egy olyan stratégiai szemlélet és eszköztár, amely segít üzletileg előnyös marketing döntéseket hoznod. Tényekre és összefüggésekre épít, ezért kifejezetten hatékony.
Nagyméretű adathalmazok elemzésével, a látogatói viselkedés megismerésével, minták létrehozásával és azok összekapcsolásával juttat stratégia szempontból értékes információhoz.
A digitális bőség korában rengeteg csatornát használhatsz a célcsoportod elérésére. Egyesekről lehet, hogy még nem is hallottál. Fontos, hogy olyanokat válassz, amelyekkel üzletileg értékes érdeklődőket tudsz elérni. Legfontosabb csatornád a saját honlapod, mivel teljes kontrollod van felette, és ez az elsőszámú marketing eszköz az online világban.
Amennyiben még nincsen honlapod, vagy elégedetlen vagy a mostanival, örömmel segítek egy üzleti szemlélettel megtervezett honlap elkészítésében.
Miben tud segíteni Neked az adatvezérelt marketing?
A megfelelő adatok elemzésével pontosabban megértheted a célközönségedet, versenytársaidat és költséghatékonyabban kommunikálhatsz a potenciális és meglévő vevőiddel. Az adatvezérelt szemlélet segít optimalizálni és fejleszteni a marketing stratégiádat:
Az adatvezérelt döntésekre alapozott szolgáltatásaimat több mint 20 éves webfejlesztői és 10 éves keresőoptimalizálás (SEO) tapasztalattal állítottam össze.
Webes analitika: Ami mérhető, az kezelhető
A honlap analitika az adatvezérelt marketing egyik legfontosabb eszköze. Abban segít, hogy a látogatóid online tevékenységének a mérésével és elemzésével valós idejű és pontos adatokat kapj a weboldalad teljesítményéről és a felhasználóid viselkedéséről.
Miket lehet mérni? Gyakorlatilag mindent. A látogatások idejét, a látogatók földrajzi eloszlását, demográfiai adatokat, nem és életkor szerinti megoszlást, megismerheted a legnépszerűbb tartalmaidat, a vásárláshoz vezető látogatói útvonalakat. Minden látogatást szó szerint rögzíteni lehet és visszanézni, mintha a látogatód mellett ülnél, és látnád, hogy hova kattint, milyen mélyre görget egy oldalon, hol időzik el, milyen útvonalat jár be a honlapodon, és a legfontosabb: milyen út vezet konverzióhoz (ajánlatkérés, vásárlás vagy szolgáltatás megrendelése). Ha megfelelő analitikai eszközöket használsz, akkor rengeteg értékes adathoz fogsz jutni.
Keresési kulcsszavak és forgalom elemzése
Kulcsszó elemzés
A kulcsszó elemzés az adatvezérelt tartalom marketing másik fontos eleme. Megtalálhatod általa azokat a kulcsszavakat, amelyek az iparágadban a leginkább értékesek. Segít megérteni, hogy milyen témákról szeretnek olvasni a vevőid, így olyan tartalmat tudsz létrehozni, amely megfelel az igényeiknek és értékes forgalomhoz fogsz jutni általa. A kulcsszó-adatok emellett arra is rávilágítanak, milyen versenytársaid vannak az adott témában, illetve mik a kapcsolódó keresések az iparágadon belül.
Keresési forgalom elemzése
A keresési forgalom elemzése arról ad képet, hogy mekkora potenciál rejlik egy-egy kulcsszóban. Megmutatja, hogy a vevőid mekkora számban keresnek rá az adott témára, és ez alapján priorizálhatod a tartalomgyártást.
FONTOS! A nagy látogatószám nem egyenlő a sok vásárlással! A népszerű, magas forgalmú kulcsszavak nagyobb ismertséget adnak a brandednek, viszont egyáltalán nem biztos, hogy vásárlást is generálnak.
Egyaránt fontos megcélozni a brandedet erősítő informális kulcsszavakat, valamint a vásárlásokat generáló kulcsszavakat. Üzletileg értékesebb 100 olyan látogató, amelyből 30-an vásárolni fognak, mint 1000 olyan látogató, akik csak „nézelődnek” a honlapodon, de végül csak 10-en fognak vásárolni.
Kulcsszó nehézség/potenciális nyereség elemzése
Fontos az erőforrásaid minél jobb felhasználása, ebben támogat a kulcsszó nehézség/potenciális nyereség (KEI) mutató. Segít azonosítani azokat a kulcsszavakat, amelyek a leginkább megérdemlik a figyelmet. Azok a kulcsszavak, amelyek alacsony nehézségi szinttel, de magas potenciális nyereséggel rendelkeznek, jó célpontok lehetnek a stratégiád számára. Ezekre a kulcsszavakra érdemes összpontosítani, mivel relatíve kis befektetéssel nagy hasznot fognak hozni. Ellentétben azokkal a kulcsszavakkal, amelyek erősítése sok energiát igényel, viszont üzletileg elhanyagolható hasznot generálnak.
Értékes tartalom létrehozása
A keresési szándéknak megfelelő tartalom létrehozása alapvető fontosságú. Így tudod megfelelően kiszolgálni a célközönséged keresési céljait. A keresőmotorok felismerik ha releváns a tartalmad és azt jó pozíciókkal jutalmazzák. A versenytársaid tartalmai sokat tudnak segíteni a megfelelő irány meghatározásában.
A rendszerben gondolkodás elengedhetetlen a hatékony tartalomstratégia kialakításához, hiszen ezáltal lehet összekapcsolni a különböző témaköröket és tartalmakat a weboldaladon.
Ahelyett, hogy elszigetelt kulcsszavakra koncentrálnál, érdemes egymáshoz kapcsolódó témakörökre fókuszálni. Ez nemcsak javítja a felhasználói élményt, de segít a keresőmotoroknak is jobban megérteni weboldalad struktúráját és tartalmát.
Az elemzések után kulcsrakész tartalomstratégiát tudok készíteni Neked. Megtudhatod, hogy mennyi tartalomra van szükséged hogy versenybe kerülj, mi legyen ezeknek a tartalmaknak a címe, mi legyen a fókusz kulcsszó, milyen hosszú legyen a tartalom, hány képet helyezz el.
Versenytársak elemzése
Az online sikeredhez vezető út része, hogy megértsd a versenytársaidat. Miért ők szerepelnek előkelő pozíciókban a keresőkben? Milyen tartalmaik vannak? Melyek a legnépszerűbbek? Milyen kulcsszavak hoznak forgalmat számukra? Ezen adatok birtokában jobban meg tudod érteni a piaci környezetet és a konkurenseid stratégiáját, melyekből Te is profitálhatsz:
A megfelelő marketing csatornák kiválasztása
Fontos megérteni, hogy minden célcsoport más és más csatornákat használ, ezért a kiválasztásnál figyelembe kell venni az életkorukat, az általuk preferált médiumok típusát és kommunikációs eszközöket. Érdemes a nagy képre koncentrálni, és a célcsoportot a középpontba helyezni annak érdekében, hogy hatékonyan és eredményesen tudd elérni őket. A különböző csatornák kombinációja, a kampányok elemzése és finomhangolása a siker kulcsa. Természetesen adatvezérelt döntésekre alapozva.
Összefoglalás
Ezzel a cikkel szerettem volna rávilágítani az adatvezérelt döntések fontosságára és rendkívüli értékére a marketingben. Remélem, hogy hasznosnak találtad! Tekints ezekre a megoldásokra okos befektetésként, amely segít az időd és költségeid optimalizálásában. Amennyiben szeretnéd bevezetni Te is a marketingedben az adatvezérelt döntési szemléletet, örömmel segítek.
Gyakori kérdések
Igen. Webshopok, szolgáltatói oldalak, üzleti blogok esetén is alkalmazható. A fontos adatok bármilyen rendszerből kinyerhetők és elemezhetők. Zárt fórumok, vagy előfizetéshez kötött tartalmak esetén a versenytárs elemzés korlátozottan végezhető csak el.
Vannak azonnal elérhető adatok, jellemzően a kulcsszavakról, forgalmi volumenről, linkprofilról, és a konkurenciáról. A saját honlapod fejlesztéséhez viszont előbb telepíteni kell az analitikai rendszereket, gyűjteni az adatokat, aggregálni őket, majd elvégezni az elemzéseket. Nagy forgalmú honlapoknál akár már néhány nap után megéri elemzéseket készíteni, míg kisebb forgalmú weboldalak esetén célszerű pár hetet várni.
A szolgáltatás ára minden projekt esetén egyedi. Leginkább az Ügyfél céljaitól, az igényelt elemzések számától és részletességétől függ. Kérlek egyeztessünk, ha érdekel ez a szolgáltatásom.